Bermula era tahun 1900, nasib golongan istimewa mula diperjuangkan oleh tokoh-tokoh Pendidikan Khas yang terpelajar. Mereka telah mengubah persepsi masyarakat di luar negara yang memandang serong kepada golongan istimewa ini kepada perasaan belas dan kasihan. Walaubagaimanapun, terdapat beberapa masalah yang timbul seperti masalah pengistilahan dan pentakrifan yang mengakibatkan kekeliruan. Masalah ini menyebabkan penafian hak penempatan kanak-kanak atau golongan istimewa tersebut di sekolah-sekolah awam. Akibat daripada masalah ini, berlakulah kes saman menyaman yang tidak membawa kepada kesudahan.
Secara keseluruhan pendidikan khas di luar negara bermula pada tahun 1900-an. Pendidikan Khas bermula sejak awal tahun 1920-an dalam kalangan sukarelawan yang berusaha untuk membantu murid-murid bermasalah dengan membuka sekolah pendidikan khas. Di Amerika Syarikat program pendidikan khas mula dilaksanakan apabila United States Congres yang diadakan pada tahun 1975 telah membentangkan satu usul yang menekankan supaya pendidikan untuk kanak-kanak bekeperluan khas diberi perhatian. Hal ini merupakan satu tindak balas dari diskriminasi layanan masyarakat, sekolah serta agensi awam terhadap keperluan pelajaran kanak-kanak berkeperluan khas ini. Berdasarkan usul tersebut lahirlah Undang-Undang Awam (Public Law) 94-142. Melalui undang-undang ini nasib golongan istimewa ini lebih terbela dan terjamin.
Seterusnya, pendidikan khas di negara Jepun pula secara rasminya bermula pada tahun 1975 apabila satu akta untuk kanak-kanak berkeperluan khas diwartakan pada tahun tersebut. Warta tersebut menekankan pendidikan untuk kanak-kanak bermasalah sensori pendengaran dan penglihatan.
Bagi setiap Negara, terdapat istilah khusus bagi merujuk kepada pendidikan khas. Antaranya adalah negara Amerika Syarikat menggunakan istilah Mainstreaming and Least Restricted Enviorment manakala di Australia dan New Zedand menggunakan istilah integrasi. Di Jepun pula istilah special class digunakan sebagai merujuk kelas khas. Britain pula menggunakan istilah Normalisation dan di Malaysia, kerajaan menggunakan istilah Malaysia Inclusive Education bagi menjalankan program inklusif.
Pendidikan Khas secara sistematik di Malaysia bermula agak lewat berbanding dengan masyarakat di luar negara. Hal ini mungkin kerana kurangnya pendedahan atau tidak ada satu perlembagaan seperti Undang-Undang Awam (Public Law) 94-142 yang lebih tersusun membela masyarakat istimewa ini. Walaubagaimanapun sejarah mencatat bahawa perkembangan pendidikan khas di negara ini bermula sejak tahun tahun 1920an dalam kalangan sukarelawan yang terlibat dalam pembukaan sekolah-sekolah cacat penglihatan dan pendengaran. Sebagai contoh untuk masalah penglihatan, sukarelawan-sukarelawan telah membuka Sekolah Rendah (SRPK) St. Nicholas oleh Gereja Anglican di Melaka pada tahun 1926 dan untuk masalah pendengaran pembukaan kelas pendidikan khas di Jalan Northam di Pulau Pinang dan pembukaan Sekolah Kanak-Kanak Pekak persekutuan (Rendah dan Menengah) di Tanjong Bungah, Pulau Pinang pada tahun 1954.
Namun titik tolak kepada perkembangan pendidikan khas di Malaysia bermula apabila Laporan Jawatankuasa Kabinet yang mengkaji Perlaksanaan Dasar Pelajaran melalui Perakuan 169 telah membawa kepada satu penekanan dan tumpuan yang lebih jelas kepada perkembangan Pendidikan Khas di Malaysia. Perakuan ini menyebut,
"Dengan adanya kesedaran bahawa kerajaan seharusnya bertanggungjawab terhadap pendidikan kanak-kanak cacat adalah diperakukan kerajaan hendaklah mengambil alih sepenuhnya tanggungjawab pendidikan itu dari pihak-pihak persatuan yang mengendalikannya pada masa ini. Disamping itu penyertaan oleh badan-badan sukarela dalam memajukan pendidikan kanak-kanak cacat hendaklah terus digalakkan.”
Pernyataan ini telah menjamin pendidikan kanak-kanak berkeperluan khas di Malaysia. Pendidikan ini akan diteruskan bermula daripada program intevensi awal sehingga mereka berjaya sebagai seorang individu yang berguna dan dapat melangsungkan kehidupan dengan berdikari .Melalui kajian ini program pendidikan khas di Malaysia adalah sama seperti negara-negara lain. Antara pelaksanaan yang dijalankan adalah Sekolah Pendidikan Khas bagi murid bermasalah penglihatan dan pendengaran, program integrasi bagi murd-murid bermasalah pembelajaran, pendengaran dan penglihatan. Selain itu, banyak badan-badan bukan kerajaan yang bersedia membantu menyediakan pendidikan untuk mereka.
Justeru, dapat disimpulkan bahawa Pendidikan Khas telah diperjuangkan di negara-negara luar seperti di Amerika Syarikat, New Zealand, Australia dan Jepun. Dalam memeperjuangkan pendidikan khas, mereka menggunakan Akta Pendidikan Individu Kurang Upaya, Individual with Disabilities Education Act, Public Law 94-142. Public Law ini turut digunakan di Malaysia dan memainkan peranan penting dalam perkembangan pendidikan khas. Dalam masa 25 tahun, sejak Public Law diperkenalkan, perkembangan yang ketara berlaku dalam setiap negara dalam menyediakan program yang berkesan untuk intervensi awal dalam membantu mereka yang memerlukan.
Tuntasnya, meskipun perkembangan pendidikan khas di Malaysia bermula agak lambat berbanding negara-negara lain, namun dengan adanya pendedahan dan maklumat mengenai program yang dijalankan di setiap negara, kita dapat membuat rujukan dan penilaian sejauh mana kepentingan pendidikan khas di negara kita bagi membantu mereka yang kurang upaya. Malah, dengan tergubalnya Public Law dan IDEA yang membantu setiap negara dalam membentuk program pendidikan khas, nasib mereka yang bekeperluan khas terjamin dalam menikmati pendidikan dan kehidupan yang sempurna seperti masyarakat umum.
No comments:
Post a Comment