Palsi serebral | Masalah pembelajaran spesifik |
Definisi · Definisi Kanak-kanak Palsi Serebral CP adalah kecacatan anggota disebabkan oleh cacat hubungan saraf di antara bahagian otak dengan bahagian badan semas dilahirkan atau pada awal usia. Cerebral – berkaitan dengan otak Palsy – tidak dapat mengawal otot-otot dengan sepenuhnya - kelumpuhan anggota bahagian tangan,kaki, leher, tulang belakang atau pinggul Ciri-ciri · tidak dapat mencapai objek yang ditunjukkan · Tidak berupaya mengangkat badan · Tidak berupaya memegang objek · Tidak berupaya mengurus diri Punca- punca
| Definisi · Masalah pembelajaran spesifik ialah pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus sesuai untuk memenuhi keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas, iaitu individu yang mengalami pelbagai kecacatan atau kurang upaya atau yang pintar cerdas (gifted) Ciri-ciri · Pelajar tersebut baik dari segi fizikal · Tidak dapat menguasai kemahiran membaca, mengira dan menulis pada tahap kanak-kanak normal. · Dari segi fizikal mereka kelihatan sama seperti kanak-kanak lain. · Mempunyai keupayaan intelek dan IQ yang rendah. Punca-punca · Kecederaaan otak · Masalah genetic · Ketidakseimbangan biokimia · Persekitaran |
Thursday, 5 May 2011
Perbezaan antara Palsi serebral & Masalah Pembelajaran Spesifik
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Assalamualaikum..
ReplyDeletesaya nak tanya..kanak-kanak CP lebih suka belajar secara kumpulan ( dalam kalangan CP) atau secara individu..
sekian terima kasih