Thursday, 5 May 2011

Perbezaan antara Palsi serebral & Masalah Pembelajaran Spesifik


Palsi serebral

Masalah pembelajaran spesifik

Definisi
·         Definisi Kanak-kanak Palsi Serebral CP adalah kecacatan anggota disebabkan oleh cacat hubungan saraf di antara bahagian otak dengan bahagian badan semas dilahirkan atau pada awal usia. Cerebral – berkaitan dengan otak
Palsy – tidak dapat mengawal otot-otot dengan sepenuhnya - kelumpuhan anggota bahagian tangan,kaki, leher, tulang belakang atau pinggul

Ciri-ciri
·         tidak dapat mencapai objek yang ditunjukkan
·         Tidak berupaya mengangkat badan
·         Tidak berupaya memegang objek
·         Tidak berupaya mengurus diri
Punca- punca
  • Deprivisi Oksigen
  • Kelahiran Secara Songsang
  • Kaedah kelahiran yang digunakan. Contohnya, kaedah ‘forsep’
  • Bayi Pra-Matang
  • Kurang Berat Badan


Definisi
·         Masalah pembelajaran spesifik ialah pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus sesuai untuk memenuhi keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas, iaitu individu yang mengalami pelbagai kecacatan             atau kurang upaya atau yang pintar cerdas (gifted)



Ciri-ciri
·          Pelajar tersebut baik dari segi fizikal
·         Tidak dapat menguasai kemahiran membaca, mengira dan menulis pada tahap kanak-kanak normal.
·         Dari segi fizikal mereka kelihatan sama seperti kanak-kanak lain.
·         Mempunyai keupayaan intelek dan IQ yang rendah.
Punca-punca
·         Kecederaaan otak
·         Masalah genetic
·         Ketidakseimbangan biokimia
·         Persekitaran


1 comment:

  1. Assalamualaikum..
    saya nak tanya..kanak-kanak CP lebih suka belajar secara kumpulan ( dalam kalangan CP) atau secara individu..

    sekian terima kasih

    ReplyDelete