Thursday, 5 May 2011

Perbandingan tentang masalah tingkah laku emosi dan masalah ADHD

MASALAH TINGKAH LAKU/EMOSI
MASALAH ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER

Definisi
·         Masalah tingkahlaku / gangguan emosi yang serius merujuk kepada keadaan di mana ciri-ciri yang berikut berlaku pada tempoh yang lama, pada darjat yang ketara dan keadaan ini menjejaskan prestasi pembelajaran

Ciri-ciri
·         Ketidakbolehan pelajar yang tidak dapat dijelaskan dengan menggunakan faktor-faktor intelek, sensori (deria) dan kesihatan.
·          Ketidakbolehan membina atau mengekalkan perhubungan dengan orang lain (“interpersonal relationships”) seperti dengan rakan sebaya, guru dan lain-lain.
·         Jenis tingkahlaku dan perasaan yang tidak kurang sesuai dalam keadaan yang normal.
·          Pada amnya, terdapat suasana yang kurang gembira atau penuh dengan kerisauan.
·         Sering menunjukkan gejala-gejala fizikal atau perasaan takut yang ada kaitan dengan masalah peribadi dan sekolah.
Definisi
·         Istilah gangguan hiperaktif atau kurang tumpuan (ADD) digunakan oleh profesional dalam bidang perubatan untuk menggambarkan masalah yang lebih serius dan berpanjangan pada kanak-kanak


Ciri-ciri
·          Hiperaktiviti 
·         Kerap menggerak tangan atau kaki atau menggeliang-geliut di tempat duduk
·         Selalu meninggalkan tempat duduk ketika di kelas
·         Sering bergerak cergas atau kerap bertindak seolah-olah “digerakkan oleh motor”
·         2. Tempoh tumpuan yang singkat
·         Sering gagal memberi tumpuan yang teliti
·         untuk mengatur tugas dan aktiviti-aktiviti
·         Kerap mengelak, tidak suka atau keberatan hendak melakukan sesuatu tugas yang memerlukan tumpuan yang lama (seperti kerja sekolah atau kerja rumah)
·         3. Tingkah laku impulsif 
·         Selalu memberi jawapan sebelum soalan lengkap diajukan
·         Kurang sabar dan hadapi masalah ketika menunggu giliran


No comments:

Post a Comment